Miraron equí

18 may 2012

ALCORDANZA DE VIÑÁI


Poemes del últimu salvaxe
Daniel García Granda
Prólogu de Nacho Vegas
Palma de Mallorca, Ediciones La Baragaña, 2012

     Depués de cuatro llibros n’español nun se pue dicir que Daniel García Granda seya un recién llegáu a la poesía, pero hasta la publicación de Poemes del últimu salvaxe (2012) pasárame desapercibíu’l llabor d’esti poeta nacíu na Pola Siero en 1972. Al desconocer la so obra anterior, nun sé si’l cambiu d’idioma trai apareyaes otres novedaes, pero esta nueva entrega resulta mui interesante tanto na concepción como nel resultáu. García Granda, autor n’español como queda apuntao, al abordar una materia que s’ocupa de la so relación con Viñái, pueblu del conceyu Bimenes onde pasó parte de la so infancia, tien que resolver el problema de la llingua na qu’escribir, cuando les palabres que sonaben na memoria yeren inequívocamente asturianes. Dominando los dos rexistros, esta trama pidía la llingua asturiana: “Yes el guah.e | escondíu pa siempre | detrás del balagar”, diz un breve poema.
     Bimenes ye un conceyu que dende 1997 forma parte de la mitoloxía moderna del asturianu, cuando fue’l primeru en declarar la oficialidá d’esta llingua, una midida de la que los yerbatos se muestren, con razón, orgullosos (“en Bimenes les palabres resistieron”, atestigua’l poeta). Dende estes premises, dende’l compromisu pa con una llingua d’extraordinaria vitalidá nesa parte d’Asturies, dende’l viaxe pela memoria hasta la infancia, y dende un sentimientu de perda (del llugar, de les mesmes palabres, del asombru col que se descubre’l mundu a temprana edá, del primer amor...), García Granda construye un llibru que respira enerxía y franqueza y que, a partir del figurativismu que tan bonos resultaos tien dao na poesía asturiana, fai recuentu d’un tiempu nel que los carros cantaben, les palabres estallaben na boca, naide llendaba les hores d’un nenu (el salvaxe del títulu) que se movía nun universu pobláu d’animales, descubrimientos y sorpreses.
     Resulta evidente que tamos delantre d’una entrega que participa del “sentimientu de la tierra”, na que la experiencia de Daniel García Granda camina a veces per carreros conocíos, destacando entós la orixinal manera d’enfrentalos, con cenciellez descriptiva y capacidá d’evocación. Les más de les veces (el brochazu irónicu, la irreverencia, l’aciertu expresivu...) trai brillantes novedaes conformando, con intelixencia y lucidez, una obra reflexiva y lluminosa, vitalista, cola que l’autor propón una vuelta a la intimidá de los recuerdos pa salvar aquel tiempu al que’l progresu nun parez que-y siente nada bien: “El desarrollu corando Bimenes | va a escribise por fin con i griega” concluye’l poeta. Un mundu’l d’esti llibru na frontera ente lo rural y lo urbano a la vez qu’ente la infancia y la edá adulta que parez fonte saludable pa la creación lliteraria.


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