Miraron equí

25 may 2012

EL TONU ASTURIANU


Más monólogos... ¡Pa echar unes rises!
II Antoloxía del monólogu modernu
Esbilla y entamu d’Inaciu Galán y González
Varios autores
Uviéu, Trabe, 2011

     Nel 2002 Ediciones Trabe echaba a andar la so aventura de publicar lliteratura n’asturianu pa quioscos cola colección “Maestros del humor”, una iniciativa que quería recuperar los textos que los siguidores de los monologuistes llevaben años pidiendo. Delestal, Anxelu, Fabricio, Quevedo, Ago, Cuesta, Burgos, Campo, Ciaño, Torniello, Sarandeses... fueron dalgunos de los autores “clásicos” rescataos, xunto a otros actuales, como Adolfo Camilo Díaz, Pin de la Cotolla, Cellero, El Maestru, Tino’l Rufo, Xuan d’Amandi, Albalá o Lado. Foi una aventura comercial de manual: a midida que se poníen a la venta los nuevos númberos de la colección, diben menguando les ventes esactamente na proporción prevista pol distribuidor pa esti tipu de llanzamientos. Anque nun resultara un éxitu mercantil, permitió reconciliar al públicu tradicional de la lliteratura nesta llingua col procesu de recuperación cultural, al tiempu que se rindía homenaxe al más popular de los subxéneros lliterarios asturianos con ediciones acuriosaes, en tapa, nes que se procuró evitar los textos que denigraben a les muyeres (los que fain apoloxía de los malos tratos, por exemplu).
     Unos pocos años más tarde, cásique como continuación lóxica, la TPA producía un breve espaciu d’humor que se titulaba “La Risión”, nel que s’asomaba a la pantalla esti humor tradicional (Anxelu, Delestal...), anque nel programa lo habitual foi contar con nuevos autores que dieron un aire mui distintu al monólogu asturianu. De mano, si exceptuamos a Pin de la Cotolla o a Min de les Pieces, que caltienen la fidelidá a la tradición propia del versu, la mayor parte de los autores quixo más los textos en prosa. Foi’l casu de Cristina Muñiz, Tante Blanco, El Maestru, Vanessa Peña, José Ramón Oliva, Alberto Ramos o Marta Rodríguez, por exemplu. Quiciabes l’horariu de mañana nel que s’emitía aquel programa nun resultara la hora más aparente pa esti xéneru, que parez riquir la nueche, pero llogró mantenese perriba de los niveles medios d’audiencia de la cadena.
     A iniciativa d’Inaciu Galán, que yá preparara en 2008 otra de les mesmes característiques, recupera Trabe nesta segunda antoloxía, Más monólogos... ¡Pa echar unes rises!, dalgunos de los textos que s’usaron naquel programa, firmaos pol propiu antólogu y por otros autores como Lluís Antón González, Azucena Álvarez, Silvino Torre, Carlos Briansó, Sara García, Carlos Alba, José Luis Piquero, Montserrat Garnacho, Alberto Suárez o Sixto Cortina. Permiten ver el feliz estáu del humor n’asturianu: renovación de temes, variedá d’estilos, entrada de la perspectiva de xéneru nun humor que parecía acotáu a los homes... Pero ensin perder lo qu’Emilio Alarcos definía como tonu asturianu: una mistura d’humor irónicu, malencolía, sobriedá expresiva y natural profundidá.

No hay comentarios:

Publicar un comentario