Miraron equí

20 dic 2012

LA VERDÁ DE LA VIDA


Camín de lletres
Paquita Suárez Coalla
Ilustraciones de Nanu González
IV Premiu «María Josefa Canellada»
Uviéu, Trabe/Principáu d’Asturies, 2012

     Paquita Suárez Coalla ye una escritora asturiana que vive en Nueva York y escribe n’asturianu, la so llingua familiar. Empezó a usala nos sos escritos una y bones s’estableció na ciudá norteamericana, tomando conciencia d’ella al entrar en contactu cola lliteratura d’expresión española que fai la comunidá hispana. A partir d’esi momentu vien regalándonos dalgunos llibros maraviosos, como l’inicial La mio vida ye una novela (2001), nel que recueye la voz d’unes muyeres campesines que fain un relatu sinceru y sorprendente de la so peripecia vital a lo llargo del sieglu XX. La dureza del trabayu de la tierra, la miseria económica y a veces moral, la guerra y la represión de la posguerra, les pequeñes allegríes cotidianes... son los temes sobre los que vuelven una y otra vez les protagonistes, que consiguen tener voz, seguramente, per primer vez na so vida.
     Los siguientes llibros de Suárez Coalla (Pa nun escaeceme, de 2003, y El día que nos llevaron al cine y otros cuentos, de 2007) beben directamente d’aquella recopilación de testimonios, anque’l protagonismu d’eses muyeres dexa pasu a les vivencies y emociones de l’autora y del so entornu familiar. Con conciencia de clase, del so sitiu nun mundu de ricos y probes, fai recuentu de los momentos intensos que vivió na so infancia campesina, allegríes y decepciones, pero tamién instantes que nun supo entender naquel tiempu nel que’l mundu de los mayores non siempre resulta comprensible y sobre los que vuelve agora con una mirada nueva, más sabia, consiguiendo tresmitinos la emoción de les sos alcordances a través de les palabres de casa, nun relatu cenciellu y intelixente.
     Agora, con Camín de lletres, Paquita Suárez Coalla (Grullos, 1965) entama una nueva aventura narrativa. Esti llibru preséntase baxo la forma d’un alfabetu asturianu y ye una publicación infantil nun doble sentíu: ta pensada pa los llectores más pequeños y la voz que narra ye la d’una cría que vive en Nueva York cola hermana y los padres y pasa temporaes nun pueblu de Candamu colos güelos. Va contándonos la sorpresa cola que descubre la vida, dexándonos ver colos sos güeyos infantiles, avezaos a la Gran Mazana, la realidá del día a día n’Asturies: la xente, les vaques, les pites, les oveyes, los gatinos... Pero tamién ye la mirada d’unes nenes asturianes que tresladen a Nueva York el so conocimientu del mundu, como cuando pregunten nuna feria neoyorquina «Where is the curuxa grande?». Asina, de la mano d’estes críes, l’universu narrativu de Paquita Suárez Coalla enánchase a la realidá norteamericana, un tarrén nel qu’alcuentra materia nuevo pa siguir axustando, como ella tien dicho, «la verdá de la ficción a la verdá de la vida».

No hay comentarios:

Publicar un comentario