Miraron equí

15 ene 2013

CUANDO LACIANA YERA TSACIANA


Una tarde d’outuenu
Emilce Núñez
Villablino, Piélago del Moro Ediciones, 2012

     Nos años ochenta del pasáu sieglu XX, la comarca llionesa de Llaciana vivió un florecimientu de la cultura que s’expresaba na llingua patrimonial como nunca enantes conociera. Per un llau empezaron a salir los llibros fundacionales qu’escribíen a dos manes Eva González y el so fíu Roberto González-Quevedo, auténticos pioneros na nueva lliteratura llionesa, pero tamién aparecieron munchos otros escritores qu’aportaben distintos puntos de vista, ente los que podemos destacar a Melchor Rodríguez Cosmen, el Provisor, autor d’aquel llibru de 1982 tituláu “El pachxuezu”, a Severiano Álvarez, a Guadalupe Lorenzana, y a tantos otros que toparon abiertes les páxines de la revista “El Calecho”, verdaderu portavoz d’esti movimientu.
     Ente estos autores destaca la obra d’Emilce Núñez, nacida n’Ourallu en 1931, y qu’en 2005 publicaba “Atsegrías ya tristuras”, con prólogu de González-Quevedo. Siete años más tarde aparez esti nuevu llibru, Una tarde d’outuenu. Trátase d’un volume qu’afonda na llinia costumista que l’autora yá nos apurriera nel anterior, quiciabes un poco más solombriegu, como si la celebración de la memoria se diera cuenta de que los tiempos pasaos nun van volver, como si fuera consciente de que los vezos qu’a lo llargo de los sieglos caltuvieron los nuesos mayores y qu’ella recueye y nos tresmite con meimu terminaran na fueya de papel qu’ella escribe. Na introducción qu’Emilce Núñez pon al frente del llibru hai un cantu a lo que’l tiempu se va encargando de camudar, hasta facer irreconocible l’espaciu que l’autora habitó na so infancia: les altes montañes agora escarbaes peles mines a cielu abiertu, les agües entós llimpies, la naturaleza viva daquella y al alcance de la mano, los xuegos y les fiestes, “una cazuela de tseite migada” que yera’l meyor manxar, “cuando... se falaba una tsingua muitu guapa na que cada palabra yera tod’un conceutu”. En definitiva, como diz ella nel títulu d’esa parte, “cuando Laciana yera Tsaciana”. 
     El llibru, nel qu’abundan les fotografíes de persones y llugares familiares, y que lleva al final un vocabulariu útil pal llector menos avezáu, ta dividíu en tres partes, “Poesías”, “Relatos” y “Pantasías”, toes elles construyíes sobre la memoria del tiempu pasáu, recuperando pa nós escenes de la vida cotidiana de posguerra nes mesmes palabres nes que se vivieron, lo que convierte esti trabayu nun testimoniu d’un tiempu y un llugar, eses tierres de Llaciana a les qu’Amancio Prada se refería nos años setenta como’l “Vatse de la Tsibertá”. Félix Suárez Chausero acierta nel prólogu colo que representa “Una tarde d’outuenu” cuando define’l llibru como “una vida llena de vivencias y recuerdos”.

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