Miraron equí

11 ene 2013

L’OFICIU D’ESCRIBIR


Un ciertu desorde
Xosé Anxelu Gutiérrez Morán
Premiu “Xuan María Acebal”
Xixon, Suburbia/Principáu d’Asturies, 2012

     Los dos llibros anteriores del poeta Xosé Anxelu Gutiérrez Morán (Avilés, 1969) caracterizábense pola so unidá temática. Países (2005) averábase a distintos territorios sentimentales, poblando esos “pagus” o llugares (nun sentíu etimolóxicu) de vivencies personales o de referencies a xente “amable”, la que se pue amar. Diversa memoria (2010) quería dar respuesta a les grandes preguntes de la vida partiendo d’una estructuración de base cienta dar respuesta a les grandes preguntes de la vida señaldiosu de quien lu vio na so xuventba'a. Y Ramsobre la guerra, l'ífica (los títulos de los poemes correspondíen al xéneru taxonómicu de los animales y plantes que repasaba’l llibru). Quiciabes por eso, porque a l’autor-y guste una mayor coherencia organizativa del material poéticu, la tercer entrega de Gutiérrez Morán titúlase Un ciertu desorde: aquella unidá dexa pasu agora a una mayor diversidá temática que l’autor intenta resolver agrupando los poemes en tres apartaos, poniendo al frente de too ello una interesante (anque insegura) poética.
     Nenguna de les tres secciones tien títulu, identificando cada una con signos ortográficos: d’interrogración na primer sección, paréntesis na segunda y d’admiración na tercera. La voz poética de Gutiérrez Morán sigue sonando reconocible nesta obra, premiu “Xuan María Acebal” de poesía, sobre manera nos poemes de la primer sección, la del signu d’interrogación, más cercana nel tonu a les entregues anteriores. Pudiera ser que los poemes s’ordenaran siguiendo la cronoloxía de la composición, lo que nos permitiría observar meyor la evolución. A midida qu’avanza’l llibru vamos alcontrando novedaes, como si nos advirtiera de que tamos delantre d’una obra d’indagación temática y formal, de transición, onde’l figurativismu que yá-y conocíemos fuera dando pasu a una escritura de raigañu más simbolista. 
     La segunda sección del llibru, la de los paréntesis, lleva una cita n’inglés con dos versos del poeta norteamericanu Billy Collins, que’l propiu Gutiérrez Morán tien traducío al asturianu: “Pue que tea na seronda mirando pa un gurrión. / Pue que tea nevando nuna ciudá de nome guapu”. Esa ciudá na que se desenvuelve la vida ente paréntesis ye norteamericana y bona parte de les referencies d’esa sección son d’esi país: Oyster Pond, Manhattan, Grassy Pond... Na tercer sección del llibru, la de los signos d’admiración (que pue entendese tamién como la de los asombros), arranca con un regresu (“Vuelvo hoi que cumplo’l doble d’años / a una mañana habitada de güesos / tatexando aullíos al estazase”), pa dir faciendo sucesives paraes nuna indagación vital que termina reflexionando sobre lo que somos, la creación y la llectura poétiques. Pero quiciabes la razón del llibru tea nesi espléndidu poema inicial, esa “Poética, seique” que xuega coles idees y les palabres (presentir/presentar, conxurar/conxugar...) pa rematar dándonos la clave del oficiu de poeta: “escribir ye enterrar / preguntes na cabeza”.

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