Miraron equí

20 sept 2014

POLÍTICA CULTURAL Y LLITERATURA


Venti negrinos
Xosé Nel Riesgo
Uviéu, Trabe, 2014.

     Nueve años depués vuelve Xosé Nel Riesgo sobre los personaxes de Parque Temáticu (2005), aquella crítica escacharrante de la manera en que dalgunos alcaldes decidieron poner al so conceyu na feria de les vanidaes. Na nueva novela, Venti negrinos (2014), l’exalcalde de Llinares, Sindo Caleyes, y el so técnicu Roma, reciben premiu: Sindo pasa a formar parte del Gobiernu, tomando posesión como Director Xeneral de Proyectos Culturales Singulares na Conseyería d’Infraestructures y Equipamientos pal Desarrollu Cultural, a la que tol mundu llama d’Infracultures por abreviar. Con él lleva, como asesor, al so inseparable Roma. Como yá fixera na obra anterior, Riesgo pon en circulación nueves ayalgues expresives por boca de Sindo, que tien verdaderu arte pa falar por aproximación: “quirófonu”, “programa televisivu en definíu”, “nin cirios nin troyanos”, “cadabre embalsáu”, “más chulu qu’un gochu”, “grasu error”, “preinscripciones técniques”, “Agamenón y el so porteru” y un llargu etcétera que fai les delicies de los sos interlocutores y de los llectores.
     Venti negrinos ta formada por dos partes non del too soldaes, que podíen funcionar independientes. Na primera vemos a Sindo y a Roma en salsa, moviéndose cola mesma soltura que na anterior entrega pelos despachos onde se decide la política cultural, onde reciben presiones de les distintes families del partíu nel gobiernu de les que saben salir más o menos airosos. Asistimos con ellos a les reuniones maratonianes que tienen col alcalde de la capital, San Salvador, y col del Llanón, onde se decide’l gastu de millones d’euros pa poner en marcha infaestructures culturales singulares, ocurrencies qu’un Roma espídicu cuspe a midida que-y lo piden y que nun tienen otru interés que sumar nun catálogu de despropósitos: un Centru d’Interpretación de la Baraxa pal Llanón, y Horruland, un horru xigante pa la capital. Nin se repara en gastos nin en gustos.

Xosé Nel Riesgo


     La otra parte, la que da títulu al llibru nun claru homenaxe a Agatha Christie, céntrase nel mundu lliterariu, ofreciendo un retratu d’autores del “Remanecimientu”, esi movimientu d’a finales del sieglu XX caracterizáu pola “preferencia cuasi monográfica pola poesía del primer cuartu d’aquel sieglu y la narrativa de realismu máxicu rural, el costumismu urbanu esistencial o’l monólogu interior minimalista”. Una representación de lo más destacao, quince autores y editores, va asistir en Bretaña, nuna casona aisllada en mediu la mar, a un alcuentru bilateral colos bretones. Na comitiva van tamién Sindo y Roma, en calidá de representantes institucionales, y dellos periodistes. Dalgo sal mal y la otra parte nun aparez, empezando a producise unos misteriosos asesinatos que, al final, tienen relación cola política de subvenciones a editoriales. Da la impresión de qu’a esta parte un autor como Riesgo, desenvueltu y con verdadera vis cómica plantexando y resolviendo situaciones, podía saca-y más partíu, una vez que tien zarráu nel tableru de la casona tantu egu pa enredar. En cualquier casu, divertida y áxil, tamién hai na novela una crítica aceda y feroz, quiciabes porque detrás de la parodia y la farsa podemos aldovinar cuánto concasa cola realidá.

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