Miraron equí

29 sept 2015

CERCA Y LLONXE


Fábules humanes
Pablo Antón Marín Estrada
Xixón, Impronta, 2015

     Como si se tratara de la segunda parte del llibru de relatos que publicó en 2014 col títulu Un palaciu enllenu ortigues, Fábules humanes avérase a munchos de los temes que topábemos naquella entrega. Como la mayor parte de les histories tán contaes en primera persona y como ye fácil identificar al protagonista col narrador, da la impresión de que tamos delantre d'un llibru de vivencies personales. Quiciabes por eso, pa que nun nos dexemos engañar fácilmente, na historia qu'abre esti conxuntu de narraciones la voz que fala en primera persona ye la d'una muyer. En Fábules humanes nun pue faltar la cuenca minera onde nació y se crio Marín Estrada, el retratu políticu y social del tiempu los fugaos (l'hermanu de Nery, ensin nome, enterráu al pie d'una castañal y que tolos años recibe un ramín de violetes; la muyer d'un republicanu desaparecíu que pon un espeyu a la entrada casa pa que s'avergoñen d'ellos mesmos los somatenes y guardies que la importunen...); como Marín Estrada creció alimentándose con histories de guerrilleros, el protagonista d'un relatu, enantes de dase cuenta de que tenía «resquildu a les culiebres» y poca puntería, xugó na Transición a ser ún d'aquellos héroes y recibió instrucción d'un fugáu de verdá, Kakaramiáu.
     Tampoco falta'l recuentu de los años de lo que llama l'autor la «movida» de les cuenques, cuando la xuventú s'urbanizó formando tribus y faciendo del consumu de drogues una seña d'identidá, venti o trenta años atrás. Nestes páxines queda'l poeta inéditu, agora yá muertu, o Freddy, el trotamundos, que salta d'un poema incluyíu nel llibru Despidida (2011) pa que sepamos dalgo más d'él. O tamién A., aquella moza «d'arniu antigu» que facía al protagonista de «Rúa Xerusalén» (seique Marín Estrada, si nos dexamos arrastrar pola voz del narrador) dir y volver kilómetros y kilómetros namás que por acompañala un poco más. Pero nesta nueva entrega tamién se fai recuentu d'otres esmoliciones del autor: la cultura china, representada neses breves anotaciones que recueye baxo'l títulu «Cuentos chinos», reflesiones sobre'l mundu artísticu. Hai vagar p'averase a otros mitos: los protagonizaos por Leonard Cohen y Janes Joplin a cuenta de que pieslle l'Hotel Chelsea; o por desvelar quién yera la Macorina inmortalizada por Alfonso Camín na voz de Chabela Vargas. El poeta Claudio Rodríguez, al que confunde n'Uviéu con un taxista de Sama, ye'l confidente de la historia titulada «El don de la ebriedá».

Pablo Antón Marín Estrada
     A Pablo Antón Marín Estrada (Sama, 1966), qu'alcontró nel periodismu la meyor salida a la so curiosidá infinita, a una capacidá d'asombru que comunica como naide, estes cróniques, imaxinatives y perspicaces, tan vives, permíten-y llevantar acta d'esi mundu propiu que cada vez se fai más anchu y fondu. El narrador urbanita que ye Marín Estrada asoma nesti llibru en dalgunes ocasiones a lo rural, maravilláu y certeru. Asiste emocionáu al nacimientu d'un xatín, al relatu de la muerte d'un maestru de pueblu na escuela, siempre atentu a lo qu'ocurre al so redor p'acercanos a ello. Un día'l narrador llega a una casa d'una remota braña y pregunta a la vieya que lu recibe: «¿Y vusté, cómo se siente equí, tan llonxe de too?», la muyer, que se sabe nel centru del mundu, respuende con una pregunta na que tán toles respuestes: «¿Llonxe d'ónde?».

No hay comentarios:

Publicar un comentario